Hoe het begon...

3 augustus 2019 - Pesse, Nederland

In het verleden dacht ik er wel eens aan om naar Santiago de Compostela te wandelen, maar bij die gedachte bleef het. Werk, relatie, hobby’s .... Zoveel andere dingen te doen.

Maar.... afgelopen januari, de dag na mijn verjaardag, was er iets dat mij ineens weer aan Santiago deed denken. De gedachte liet mij niet los en al snel was het plan geboren. Ik zou dit jaar -mijn 65e levensjaar- gebruiken als voorbereiding, om dan volgend jaar -als ik 65 ben- daadwerkelijk de tocht te gaan ondernemen. Uiteraard alles onder het voorbehoud dat de gezondheid het toe blijft laten.

Alle mogelijkheden overwegend (er zijn vele startpunten en routes die naar Santiago leiden) besloot ik al snel, dat ik vanuit Nederland wilde starten. Ik besloot mijn voorbereidend jaar te gebruiken om als training en test het Nederlandse deel te gaan lopen tot aan Vessem (dicht bij de Belgische grens in Noord Brabant) en dan in 2020 vanuit Vessem de route te vervolgen via Rocroi, Vezelay, via Nevers naar St. Jean Pied de Port en dan via de Camino Francés naar Santiago.

Afstanden van de route:   Van Pesse naar Vessem  260 km en van Vessem naar Santiago 2375 km, maakt totaal 2635.

Van Pesse naar Zwolle

Op 21, 22 en 23 maart liep ik naar Zwolle, een eerste test met een half gevulde rugzak.

De eerste dag naar De Wijk gelopen. Binnen 10 km van huis zat ik op het Jacobspad (loopt van Uithuizen naar Hasselt). En daar zag ik vrijwel direct een groot embleem met de Jacobsschelp. Dicht bij huis, nooit eerder opgemerkt.

Embleem Jacobspad

De tweede dag van De Wijk naar Hasselt. Daar verbleef ik bij een gastgezin van Vrienden op de Fiets (waar wandelaars ook van harte welkom zijn). En tot mijn verrassing verbleven daar ook 2 wandelaars die nu het Jabikspad liepen (loopt van Friesland naar Hasselt). Eén van hen had ook een route naar Santiago gelopen, maar moest wegens blessures opgeven. Nu ik zelf naar Santiago wil, kom ik ineens overal mensen tegen, die er ook geweest zijn; nooit eerder opgemerkt.

De derde dag van Hasselt naar Zwolle gelopen of eigenlijk bijna tot Hattem. Ik wilde tot Hattem lopen, daar even aangaan bij mijn broer en dan terug naar huis. Bleek mijn broer net naar Zwolle te gaan. Dus afgesproken elkaar daar te ontmoeten, was ik meteen dichtbij het station. Onderweg weer een bijzondere ervaring. Ik loop richting Zwolle. Vóór de Vecht moet je daar in de wintermaanden een alternatieve route nemen, omdat het pontje pas vanaf eind april vaart. Vlak voor de splitsing van beide routes stopt er een fietser en vraagt of in naar de overkant wil. Ja, eigenlijk wel, maar... “Ik wil u wel even overzetten, ik beheer normaal het pontje”. Aanbod aangenomen en afgesproken dat ik naar zijn huis aan het water zou lopen. Staat hij me daar op te wachten en vraagt of ik even een kop koffie mee wil drinken. Zijn vrouw had net de koffie klaar. Een bijzonder stel, dat ik niet snel zal vergeten. Heel leuk contact. Zij hadden vroeger ook delen van de Camino gelopen. De man had daarbij in plaats van foto’s pentekeningen en schetsen gemaakt. Mevrouw liet mij het boek zien. Prachtige tekeningen. Aansluitend heeft hij mij al punterend op een oude schuit de Vecht overgezet.

De ervaringen van deze eerste dagen vormden voor mij voldoende reden om door te gaan met mijn onderneming. Mijn volgende traject zal in augustus gaan van Zwolle naar Vessem. Waarover later meer.

1. Gerda:
    3 augustus 2019
    Leuk Betsy! Heel veel plezier - eerst met de voorbereidingen, daarna op je 65e met de hele tocht. Ik blijf je volgen. Liefs Gerda